Digitale monopolisten

Digitale monopolisten

Zoeksites
We hebben in de wereld steeds meer te maken met grote zoeksites. We lijken er niet omheen te kunnen, maar ik vraag me af of een ieder zich realiseert wat voor een impact op de business deze miljardenondernemingen hebben en of we er echt niet iets slimmer mee om kunnen gaan. Er zijn zo een paar sites te noemen die een volledig monopolie bezitten en wat we in Nederland zomaar toelaten. O.a.: Google, The Fork (vroeger bekend als Iens), Thuisbezorgd, Tripadvisor en nog veel meer. Dit zijn miljarden bedrijven met ongekend diepe zakken om de markt steeds verder te beheersen en misschien wel te manipuleren.

Je kunt er bijna niet omheen
Als voorbeeld neem ik The Fork. Bij aangesloten restaurants zorgen zij ervoor dat wanneer u de naam van een restaurant intikt op Google, u als eerste het restaurant via de site van The Fork krijgt. Dit heeft u zo op het eerste oog niet door of helemaal niet door. Indien u deze site dan kiest dan kunt u reserveren via The Fork, waar het restaurant dan € 2,- per couvert voor moet betalen. Jammer toch om op zo’n manier zo’n miljardenclub te sponsoren, terwijl de mensen in het restaurant het werk moeten doen en zelf vaak ook een prima reservering op de eigen site kunnen verzorgen. Als je dan reserveert via The Fork dan kun je ook nog sparen voor korting. Wat bijna niemand weet, is dat deze korting voor zo’n 60% voor rekening van het restaurant komt. Ik heb daar wel wat moeite mee. Als restaurant kun je eigenlijk niet om The Fork heen, want als je niet aangesloten bent dan zijn je restaurant en beoordelingen bijna niet te vinden.

Maar ook als je een bezorgmaaltijd wil bestellen moet je eens proberen om, zonder een site als thuisbezorgd, te bestellen. Dat gaat je bijna niet lukken en de commissies die die restaurants af moeten dragen zijn helemaal enorm. Uiteindelijk gaan wij deze in mijn ogen, onnodige, diensten zelf betalen. Als een restaurant nog een beetje winst wil blijven maken zal hij of zij dit toch in de prijs doorberekenen, net als dat bezorgkosten van een webwinkel nooit gratis kunnen zijn.

Horeca Nederland
Het wordt tijd dat de Horeca in Nederland eens een tegengeluid laat horen. Zij zijn immers grotendeels de vertegenwoordiging van de Horeca Nederland. Het moet zo’n grote organisatie toch lukken om op zijn minst een fors tegenwicht te bieden tegen de genoemde geldslurpers.

NMA
De NMA is de waakhond tegen kartelvorming en monopolisten. De NMA zou, hoe ingewikkeld waarschijnlijk ook, hier meer serieuze actie op moeten ondernemen en meer aandacht voor moeten hebben. We hebben het hier namelijk over monopolisten van ongekende omvang en macht.

Belasting
Inmiddels zijn we in de Europese landen bezig om te kijken hoe we per land nog een “beetje” belasting kunnen krijgen van dit soort bedrijven met miljarden winsten en fiscale constructies. Dit is op z’n minst redelijk. Het is namelijk niet alleen dat de belastbare winsten op plekken vallen waar wij er niet zoveel aan hebben, maar tevens zijn de bedragen die Nederlandse bedrijven moeten betalen voor de diensten van deze tech bedrijven in Nederland gewoon aftrekbare kosten welke de winstbelasting van Nederlandse bedrijven doet verminderen. Zo krijgen we niet alleen weinig of geen belasting van de monopolisten, maar krijgen we ook nog eens minder belasting van de Nederlandse ondernemingen die veroordeeld zijn tot de digitale monopolisten

Tot slot
Ik ben niet tegen bedrijven die winst maken of succesvol zijn. Maar als ik soms zie hoelang een NMA moet nadenken over sommige noodzakelijke kleine fusies dan is hier meer werk aan de winkel. En hoelang gaan wij als consumenten nog door met het “onbewust” sponsoren van deze grootmachten?

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.